Nasza Placówka
Pragnie stworzyć dzieciom świat beztroskich zabaw,wspomaga
i ukierunkowuje wszechstronny rozwój dzieci zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami.
Naszym celem jest rozbudzić wyobraźnię i wrazliwość dzieci. Placówka jest wyposażona w materiały przyjazne dzieciom
i środowisku.
Wykwalifikowany personel dokłada wszelkich starań, aby stworzyć ciepła i domową atmosferę, aby Państwa dzieci czuły sie bezpieczne i szczęśliwie stawiały pierwsze kroki w poznawaniu otaczającego je świata.
Serdecznie zapraszamy.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLA
 
” DZIECI SĄ WIOSNĄ RODZINY I SPOŁECZEŃSTWA NADZIEJĄ, KTÓRA CIĄGLE KWITNIE PRZYSZŁOŚCIĄ, KTÓRA BEZ PRZERWY SIĘ OTWIERA „
Jan Paweł II
KONCEPCJA PRACY 
 PRZEDSZKOLA SAMORZĄDOWEGO
 W STAREJ  WSI
 na lata 2010-2015 
Podstawa prawna :
 Koncepcja pracy przedszkola oparta jest na celach i zadaniach zawartych w aktach prawnych: ustawie o systemie oświaty oraz aktach wykonawczych do ustawy, w tym w szczególności              w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, Statucie Przedszkola,
 Rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009 r w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz.U,Nr 168, poz. 1324)
 Źródła opracowania koncepcji:
 
 Punktem wyjścia do opracowania koncepcji były wymagania wobec edukacji przedszkolnej stanowiące załącznik do rozporządzenia w sprawie nadzoru pedagogicznego oraz samoocena dokonana w oparciu o obserwacje, analizę dokumentów, wywiady, ankiety, wspólne przemyślenia i dyskusja  Rady Pedagogicznej. 
 O  NASZEJ  PLACÓWCE
 
 Placówka mieści się w wolno stojącym budynku . Budynek i przylegający do niego ogród znajduje się na terenie ogrodzonym.
 Dzieci uczęszczające do przedszkola zamieszkują głównie w Starej Wsi. Pochodzenie dzieci jest zróżnicowane.
 W przedszkolu funkcjonują 3 grupy. Dwie grupy przedszkolne : 5, 6-latki oraz jedna  grupa 3,4 –latki.
 Na dzień 1 września 2010 r placówka zatrudnia  6 nauczycieli i 5 pracowników obsługi.
BAZA PRZEDSZKOLA
 placówka posiada 3 sale dydaktyczne wyposażone w meble i pomoce dydaktyczne ,                gabinet dyrektora od I 2010 /pomieszczenie pozyskane za zgodą Burmistrza Brzozowa po zlikwidowanej poczcie / 
 hol pełniący funkcję szatni dla dzieci , który został powiększony w styczniu 2010 r., pomieszczenie  pracy intendenta , które będzie również miejscem do prowadzenia zajęć logopedycznych  /po uzyskaniu godzin z przeznaczeniem na terapię logopedyczną/
 ogród przedszkolny
 zaplecze kuchenne, sanitarne
ROLA NAUCZYCIELA – WYCHOWAWCY
 ma obowiązek materialnego porządku( pielęgnuje otoczenie ,tak by było ono czyste                          i uporządkowane,
 uczy korzystać z pomocy dydaktycznych,
 jest aktywny, kiedy zaznajamia dziecko z otoczeniem, a pasywny , kiedy to zaznajomienie nastąpiło,
 obserwuje dzieci, aby ich siły nie marnowały się na szukanie pomocy lub prośby o pomoc,
 spieszy z pomocą tam, gdzie jest potrzebny,
 słucha i odpowiada, kiedy jest do tego zapraszany,
 ma respektować dziecko pracujące bez przerywania mu,
 akceptuje dziecko, które popełniło błąd, 
 nie przymusza dziecka do działania kiedy ono wypoczywa lub obserwuje pracę innych,
 
 WIZJA DZIECKA W NASZYM PRZEDSZKOLU
 Dziecko jest:
 ciekawe świata,
 ufne w stosunku do nauczycieli,
 radosne,
 aktywnie uczestniczące w życiu przedszkola,
 twórcze i samodzielne w działalności zabawowej i edukacyjnej podejmowanej na rzecz własnego rozwoju,
 uczciwe i prawdomówne,
 odpowiedzialne i obowiązkowe,
 kulturalne i tolerancyjne,
 świadome zagrożeń.
 MODEL ABSOLWENTA:
 
 Dziecko kończące przedszkole:
 potrafi dobrze funkcjonować w roli ucznia,
 wykazuje :
 – motywację do uczenia się i do wysiłku intelektualnego,
 – zainteresowanie treściami nauczania , chęć poznawania czegoś nowego,
 – umiejętność przyswajania nowych pojęć, logicznego myślenia, korzystania z posiadanych   wiadomości, uważnego słuchania,
 – umiejętność koncentracji, pracy przez dłuższy czas, wytrwałość,
 – umiejętność współpracy w grupie 
 – umiejętność radzenia sobie z trudnościami
 – tolerancję wobec innych, odmiennych postaw, przekonań
 -samodzielność,
 -odporność na stres (sytuacje problemowe, konflikty z kolegami)
 
posiada:
 -zdolność do obdarzania innych uwagą i porozumiewania się w zrozumiały dla nich sposób
 -wyobrażenie o obowiązkach wynikających z roli ucznia
 -podstawowa wiedzę o świecie;
 
umie:
 – cieszyć się z własnych osiągnięć i odczuwać satysfakcję, gdy samodzielnie wykona zadanie,
 
rozumie, zna, przestrzega:
 – prawa dziecka i respektuje prawa innych ludzi,
 -zasady bezpieczeństwa, zasad higieny, dbałości o zdrowie i sprawność fizyczną
 – zasady kultury współżycia, postępowania,
 – kulturę i dziedzictwo własnego regionu, symbole narodowe,
 – potrzebę szanowania przyrody i środowiska;
 
nie obawia się:
 – występować publicznie – reprezentować grupę, przedszkole,
 – chwalić się swoimi pomysłami, osiągnięciami, sukcesami,
 – wykazywać inicjatywy w działaniu,
 – wyrażania swoich uczuć;
 Dziecko ma prawo do:
 życia i rozwoju,swobody myśli, sumienia i wyznania,
 aktywnej, serdecznej miłości i ciepła,spokoju i samotności, gdy tego chce,
 odseparowania się jako osoba również od dorosłych lub innych dzieci,
 snu lub wypoczynku, jeśli jest zmęczone,indywidualnego procesu rozwoju 
i własnego tempa tego rozwoju,pomocy i ochrony przy pokonywaniu przeżyć wywołanych przemocą,wypowiedzi i aktywnej dyskusji z dorosłymi i dziećmi,
 wspólnoty i solidarności w grupie,
 aktywnego kształtowania kontaktów socjalnych i otrzymania w tym pomocy,
 zabawy i wyboru towarzyszy zabaw,
 pomocy ze strony dorosłych i kontaktów z nimi na zasadzie równouprawnienia,
 nauki, informacji,badania i eksperymentowania,nauki, jak podchodzić do niebezpieczeństw,
 oświadczenia konsekwencji swojego zachowania,zdrowego żywienia
 WIZJA PRZEDSZKOLA
 
 1.Przedszkole jest placówką przyjazną, innowacyjną, przygotowującą dzieci do podjęcia nauki w szkole, nastawiona na  osiąganie sukcesu.
 2.Przedszkole umożliwia wyrównywanie szans edukacyjnych wszystkim dzieciom oraz uwzględnia w swoich działaniach potrzeby środowiska.
 3.Atmosfera sprzyja akceptacji każdego dziecka, przeciwdziała izolacji społecznej i nietolerancji wobec wszelkich „inności”.
 4.Rodzice są partnerami uczestniczącymi w życiu przedszkola.
 5.Program Przedszkola ukierunkowany jest na dziecko, jego potrzeby, umożliwia mu wszechstronny rozwój osobowości.
 6.Zatrudnia wykwalifikowaną, kompetentną, zaangażowaną i odpowiedzialną kadrę pedagogiczna.
 7.Przedszkole stwarza dzieciom możliwość samorealizacji, pracy z rówieśnikami, kreatywnego myślenia, działania i przeżywania, uczestniczenia w ciekawych zajęciach, poznawania otaczającej rzeczywistości z zachowaniem wartości uniwersalnych: dobra, prawdy i piękna.
 8.Wszyscy przestrzegają praw dziecka, dbają o dobre stosunki międzyludzkie i skuteczną komunikacje interpersonalną.
 9.Przedszkole promuje swoje osiągnięcia w środowisku lokalnym.
 
 
MISJA PRZEDSZKOLA: „ NASZE PRZEDSZKOLE BEZPIECZNYM DOMEM DLA KAŻDEGO DZIECKA”
Nasze Przedszkole:
 1.Zapewnia dzieciom opiekę oraz bezpieczeństwo psychiczne i fizyczne.
 2.Wspiera działania wychowawcze i edukacyjne rodziców.
 3.Tworzy warunki do nabywania przez dziecko umiejętności zgodnie z jego możliwościami rozwojowymi.
 4.Kieruje się zasadami wynikającymi z Konwencji Praw Dziecka oraz powszechnie przyjętymi normami społecznymi i moralnymi.
 5.Organizuje sprawne funkcjonowanie organów przedszkola i zarzadzania placówką.
 6.Analizuje i ocenia efekty swojej pracy, a uzyskane wyniki wykorzystuje do ciągłego doskonalenia się.
Koncepcja pracy Przedszkola
 1.Opracowanie i wdrożenie systemu strategicznego zarządzania przedszkolem.
 2.Zapewnienie ciągłego rozwoju i doskonalenia jakości pracy.
 3.Przedszkole realizuje podstawę programową wychowania przedszkolnego poszerzoną                     o kształcenie umiejętności językowych,  działalność teatralną, muzyczną, plastyczną, zdrowotną, ekologiczną.
Cele ogólne:
 I. Efekty działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej
 1. Przedszkole osiąga cele zgodne z polityką oświatową państwa .
 2. Przedszkole doskonali efekty swojej pracy.
 II. Procesy zachodzące w przedszkolu
 1. Procesy zachodzące w przedszkolu służą realizacji przyjętej w przedszkolu   koncepcji pracy.
 2. W przedszkolu dba się o prawidłowy przebieg i doskonalenie procesów edukacyjnych.
 III. Funkcjonowanie przedszkola w środowisku lokalnym
 1. Przedszkole jest integralnym elementem środowiska, w którym działa.
 2. Przedszkole współpracuje ze środowiskiem na rzecz rozwoju własnego i lokalnego.
 3. Przedszkole racjonalnie wykorzystuje warunki, w których działa.
 IV. Zarządzanie przedszkolem
 1. Zarzadzanie zapewnia funkcjonowanie przedszkola zgodnie z przyjętą koncepcją rozwoju.
 
 CELE SZCZEGÓŁOWE
 1. Współpraca z rodzicami płaszczyzną jednolitych oddziaływań.
 2.Stworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju dziecka
 3.Rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem.
 4.Kultywowanie własnej, naturalnej chęci uczenia się.
 5.Nauka przez aktywne działanie.
 6.Stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem.
 7.Głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu samodzielności                                i niezależności od dorosłych.
 8.Okazywanie sobie wzajemnej pomocy dziecko-dziecko, dziecko-dorosły.
 
 NASZE CELE W PRACY DYDAKTYCZNO-WYCHOWAWCZEJ
 stworzenie najkorzystniejszych warunków do rozwoju, (w przyszłości / 2013 rok/                       w większym budynku po remoncie starej szkoły)
 rozbudzenie zaciekawienia poznawanym światem,
 kultywowanie własnej, naturalnej chęci uczenia się,
 wyzwalanie radości z poznawania i uczenia się,
 stymulowanie całościowego, harmonijnego rozwoju dziecka, zgodnie z jego indywidualnym tempem,
 nauka przez aktywne działanie,
 głębokie poszanowanie osobowości dziecka, zapewnienie mu jak największej samodzielności i niezależności od dorosłych,
 okazywanie sobie wzajemnej pomocy,
 włączanie rodziców do procesu wychowania i wspierania nauczyciela w kształtowaniu właściwej osobowości dziecka.
ZASADY PRACY:
„Troska o dziecko jest pierwszym i podstawowym sprawdzianem stosunku człowieka do człowieka.”
 Zasady pracy w przedszkolu zapewniają podmiotowe traktowanie dziecka, są nimi:
 1.Zasada indywidualizacji
 2.Zasada integracji
 3.Zasada wolności i swobody działania
 4.Zaspakajanie potrzeb dziecka
 5.Zasada aktywności
 6.Organizowania życia społecznego
Aby zrealizować obowiązujące treści programowe, wykorzystywane będą metody aktywne, problemowe, twórcze oraz tradycyjne. Wszystkie metody pracy z dzieckiem uwzględniają podstawową formę jego aktywności, tj. zabawę. Organizacja pracy nauczyciela z wykorzystaniem ww. metod uwzględniać będzie wielostronny rozwój dziecka.
METODY
 metoda prof. E.Gruszczyk-Kolczyńskiej- dziecięca matematyka,
 Ruch Rozwijajacy Weroniki Sherbone
 opowieść ruchowa Thulina
 gimnastyka ekspresyjna
 gimnastyka rytmiczna
 pedagogika zabawy
 gimnastyka mózgu, techniki twórczego myślenia
 Metoda dobrego startu
 relaksacja,  metoda Batti Straus
 bajkoterapia
 zabawy paluszkowe
 Codzienne planowanie pracy pedagogicznej uwzględnia:
 nasze cele wychowania i nauczania
 działania zorientowane na dziecko,
 aktualne pory roku,
 święta i uroczystości
 tradycje przedszkola(kalendarz imprez)
FORMY PRACY:
 praca indywidualna
 praca w małych zespołach
 praca z całą grupą
zabawy, uroczystości przedszkolne
KIEROWNICTWO PLACÓWKI
Rolę kierowniczą Przedszkola Samorządowego Starej Wsi pełni Dyrektor, który:
 sprawuje nadzór pedagogiczny,
 przewodniczy Radzie Pedagogicznej. 
 pełni rolę pracodawcy,
 organizuje pracę nauczycieli i innych pracowników
 inspiruje nauczycieli do działania,
 kieruje działalnością przedszkola,
 PODZIAŁ KOMPETENCJI
Zadania dodatkowe o szerszym zasięgu dla nauczycieli:
 protokolant Rad Pedagogicznych,
 lider WDN
 współpraca z PPP
 współpraca z biblioteką
 prowadzenie kroniki
 badanie losów absolwentów
 promocja przedszkola
 dekoracja placówki
 organizacja wycieczek
 praktyki studentów i opieka nad stażystami
 współpraca z innymi instytucjami
WSPÓŁPRACA PRZEDSZKOLA
 Współpraca ze studentami:
 odbywanie w placówce praktyk studenckich zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej  i przedszkolnej
 opieka nauczycieli przedszkola nad praktykantami
 Współpraca zespołu pedagogicznego:
 tworzenie zespołów zadaniowych
 tworzenie rocznych programów
 ankiety
 arkusze diagnostyczne
 raporty
 diagnozy
 monitoring procesów zachodzących w przedszkolu
 dzielenie się wiedzą i doświadczeniem
WSPÓŁPRACA Z RODZICAMI
Cele:
 dążenie do jednolitości oddziaływań dydaktyczno-wychowawczych przedszkola , środowiska rodzinnego
 wszechstronny rozwój dziecka
 nawiązanie dobrego kontaktu z rodzicami
 zapoznanie rodziców z realizowanymi w przedszkolu planami, programami pracy
 przekazanie wiedzy na temat funkcjonowania dziecka w przedszkolu
 przekazanie informacji o stanie gotowości szkolnej dziecka
 przekazywanie porad i wskazówek od nauczycieli i specjalistów w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy
 wzmacnianie więzi rodzinnych i relacji międzypokoleniowych,
 włączenie rodziców dzieci do życia grupy i przedszkola,
 angażowanie rodziców w prace na rzecz przedszkola,
 podnoszenie świadomości edukacyjnej rodziców 
 ukazanie przedszkola jako placówki aktywnej, realizującej oczekiwania rodziców,
 promowanie placówki w środowisku lokalnym.
Formy współpracy z rodzicami:
 zebrania ogólne z rodzicami oraz Radą Rodziców,
 zebrania grupowe,
 konsultacje indywidualne,
 prowadzenie kącika dla rodziców(informacje, eksponowanie prac,),
 organizacja zajęć otwartych dla rodziców),
 organizacja uroczystości, koncertów, inscenizacji, konkursów,
 włączenie rodziców do organizacji imprez kalendarzowych, przedszkolnych,
 konkursy, wycieczki,
 angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.
WSPÓŁPRACA Z INNYMI PRZEDSZKOLAMI I SZKOŁĄ:
 przedszkolaki uczestniczą w przeglądach, konkursach wspólnie z innymi przedszkolami,
 zapraszanie koleżanek z innych placówek w celu prezentowania pracy i wymiany doświadczeń,
 uczestniczenie w zorganizowanych formach   prowadzonych w klasach I – III szkoły  podstawowej, zapraszanie uczniów  do przedszkola
 badanie losów absolwentów,
WSPÓŁPRACA Z INNYMI INSTYTUCJAMI
Cele:
 rozbudzanie zainteresowań i rozwijanie zdolności dzieci,
 satysfakcja z wykonanej pracy w postaci podziękowań, wyróżnień ,nagród,
 kształtowanie postaw społecznie pożądanych,
 kształtowanie nawyku dbania o bezpieczeństwo swoje i innych dzieci,
 urozmaicenie pracy dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej,
 poszerzenie kontaktów zawodowych, które mogą zaowocować dalszą współpracą na rzecz dzieci i placówki.
Współpraca z:
 Urzędem Miasta, ZEAS-em  (  konkursy, sprawy organizacyjne),                                             Zespołem Szkół w Starej Wsi
 Komendą Powiatową Policji- bezpieczeństwo,
 Strażą Pożarną- bezpieczeństwo,
 Biblioteką ,
 Brzozowskim Domem Kultury,
 Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
 Miejskim Ośrodkiem Pomocy Społecznej,
 Związkiem Nauczycielstwa Polskiego,
 Warsztatami Terapii Zajęciowej
 Specjalnym Ośrodkiem Szkolno-Wychowawczym
 SANEPIDem
 sponsorzy
PROMOCJA PLACÓWKI
Działania promocyjne obejmują:
 prezentowanie życzliwej postawy wobec klientów,
 dbałość o dobrą opinię placówki w środowisku lokalnym,
 popularyzowanie wychowania przedszkolnego,
 prowadzenie kroniki przedszkola oraz strony internetowej,
 organizacja uroczystości ,
 zabieganie o notatki w Wiadomościach Brzozowskich oraz na stronie internetowej Brzozowa,
 dbałość o estetykę otoczenia wewnątrz i na zewnątrz budynku,
 upowszechnianie informacji o przedszkolu
DALSZA PRACA NAD NASZĄ KONCEPCJĄ:
 każdy pracownik pedagogiczny otrzymuje egzemplarz Koncepcji Pracy drogą elektroniczną, żeby z nią pracować .Zmiany w tekście będą nanoszone w obecności i udziale całego zespołu pedagogicznego,
 każdy nowy pracownik otrzymuje egzemplarz Koncepcji,
 raz w roku podjęta będzie dyskusja w celu poprawek, innowacji i niedostatków,
 rodzice zostaną zapoznani z Koncepcją na zebraniach grupowych, nauczyciele pozyskają informacje o akceptacji . 
ZAMIERZENIA DO DALSZEJ PRACY:
 w zakresie bazy – w ostatnich latach wykonano wiele prac modernizacyjnych/ wymiana stolarki okiennej, położenie paneli w trzech salach w miejsce wykładzin PCV, generalny  remont łazienki dla dzieci, remont kuchni,  wymiana lamp w dwóch salach, powiększenie holu – szatni,  pozyskanie pomieszczenia na gabinet dyrektora wykonanie skrytki pod schodami zewnętrznymi na przechowywanie różnych narzędzi, sanek  itp., urządzenia na placu zabaw, meble w o.I, sprzęt nagłaśniający 
 w przyszłości  : dalsza współpraca z organem prowadzącym i zeasem  podczas prac remontowych  i organizowania przedszkola w budynku  dawnej Szkoły Podstawowej
w zakresie dostrzegania potrzeb dzieci i rodziców,
 analiza potrzeb dzieci i rodziców pod kątem oferty zajęć dodatkowych
 dokumentowanie  działalności dziecka  ,
 planowanie cyklicznych spotkań indywidualnych z rodzicami w celu wymiany informacji                o dziecku;
 w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli:
 * wspomaganie ,inspirowanie nauczycieli do podnoszenia kwalifikacji i zdobywania dodatkowych umiejętności,
   zachęcanie  nauczycieli do promowania swoich osiągnięć przez publikacje
 doskonalenie umiejętności nauczycieli związanych z wykorzystaniem w swej pracy technologii informacyjnej i komunikacyjnej, co spowoduje szybki przepływ istotnych informacji na płaszczyźnie dyrektor-nauczyciel, nauczyciel-nauczyciel , przedszkole- rodzic
 
 w zakresie współpracy ze środowiskiem i promocji przedszkola:
 *kontynuowanie i rozszerzanie współpracy z innymi placówkami w celu promowania przedszkola  
 *spotkania z  uczniami i nauczycielami  klas I – III  w celu promocji placówek, integracji               i wymiany doświadczeń między nauczycielami w zakresie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
 kontynuowanie i rozszerzanie udziału w konkursach 
Pragniemy , aby każdy wychowanek przedszkola tak wspominał swoje lata przedszkolne:
„WSZYSTKIEGO CO NAPRAWDĘ POWINIENEM
WIEDZIEĆ, NAUCZYŁEM SIĘ
 W PRZEDSZKOLU – O TYM JAK ŻYĆ, 
CO ROBIĆ, JAK POSTĘPOWAĆ, WSPÓŁŻYĆ
 Z INNYMI, PATRZEĆ, ODCZUWAĆ, MYŚLEĆ, 
MARZYĆ I WYOBRAŻAĆ SOBIE LEPSZY ŚWIAT” Robert Fulghum
 Koncepcję opracowała Rada Pedagogiczna  Przedszkola Samorządowego w Starej Wsi 
 oraz uchwałą zatwierdziła do realizacji na posiedzeniu w dniu 30 08.2010 r.