ZAKŁADAMY ZIELONY OGRÓDEK W SALI

Jednym z zadań umieszczonych w rocznym programie rozwoju przedszkola jest realizacja treści przyrodniczych przez kontakt z przyrodą , która stanowi bogate źródło wrażeń, przeżyć, doznań  a także wywołuje chęć aktywnego działania. Bezpośrednie zetknięcie z otoczeniem przyrodniczym wywołuje u dziecka zdziwienie, nasuwa wiele pytań, stwarza szerokie możliwości doświadczeń umysłowych, wpływających na jego rozwój intelektualny. Realizując to zadanie, postanowiliśmy założyć zielony ogródek w sali.

 

Dzieci z grupy  „Biedronki” w kwietniu przyniosły doniczki, cebulki kwiatów i zorganizowaliśmy dzień inny od wszystkich. Każde dziecko samodzielnie posadziło swoja cebulkę kwiatka w doniczce. Następnie zadaniem dzieci było zapewnienie odpowiednich warunków roślinie do wzrostu (światło, woda). Wszystkie doniczki zostały umieszczone na parapecie. Z dużym zainteresowaniem dzieci przychodząc do przedszkola obserwowały wzrost swojej roślinki. Dzięki bezpośredniej obserwacji  miały możliwość poznania  cyklu rozwoju rośliny. Ponadto uczyły się systematycznej pielęgnacji podczas pełnienia codziennych dyżurów. Poprzez działania praktyczne obserwowały, uczyły się dawkować odpowiednia ilość wody.  Dało się tez zauważyć dużą ciekawość przedszkolaków oraz aktywność poznawczą.


         Zielony kącik przyrody jest dla dzieci doskonałym miejscem do prowadzenia badań, eksperymentów i obserwacji. Ponadto nasze prace ogrodnicze przyniosły wspaniałe efekty w postaci kwiatków, które doskonale nadają się na prezent w Dniu Matki, które właśnie w taki sposób wykorzystamy.

                                                     Opracowała: Celina Wolanin


Dzieci z grupy „Smerfy” także założyły swój „kącik przyrody”. Jesienią gromadziły eksponaty przyrodnicze, z których tworzyły prace plastyczne. Wiosną wysiały w doniczkach groch, fasolę, maciejkę, a także zioła: bazylię, tymianek, posadziły cebulę. Obserwując poznawały cykl rozwoju roślin w czterech porach roku, warunki potrzebne do ich wzrostu. Nauczyły się pielęgnacji roślin i ich ochrony. Na spacerach obserwowały rośliny, ptaki, zwierzęta w czterech porach roku. Na zajęciach przeprowadzały doświadczenia i eksperymenty poznając zjawiska przyrody. Codziennie uzupełniały kalendarz pogody wklejając odpowiedni kartonik. Obcowanie z przyrodą wyzwala u małych odkrywców wiele przyjemnych emocji, rozbudza ciekawość, poszanowanie i troskę o przyrodę.

Opracowała: Agnieszka Rychlicka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *