METODA DRAMY

„Definicją dramy mogłoby być po prostu ćwiczenie życia.

Brian Way

„Podstawą dramy jest fikcyjna, wyobrażeniowa sytuacja, która powstaje, gdy kilka osób we wspólnej przestrzeni przedstawia coś, co nie jest w danym czasie obecne, używając jako środków wyrazu swoich ciał i głosów.”

Krystyna Pankowska

„W dramie trzeba wczuć się w postać, być, działać a nie grać.

Anna Dziedzic

DRAMA to metoda nauczania i wychowania sprzyjająca wszechstronnemu rozwojowi uczniów i przygotowująca ich do odgrywania ról społecznych w zmieniającej się rzeczywistości. Dzięki odwoływaniu się do indywidualności każdej jednostki ludzkiej sprzyja wydobywaniu i rozwijaniu najbardziej pożądanych cech osobowości człowieka. Rozwija samodzielność w myśleniu i kreatywność zarówno uczniów, jak i prowadzącego zajęcia, kształci umiejętność nawiązywania dialogu, a także aktywność emocjonalną, pozwala samodzielnie dochodzić do wiedzy. 

Pojęcie „drama” pochodzi od greckiego słowa „drao” – działam, usiłuję. Sama metoda zaś ma początek jeszcze przed I wojną światową, kiedy to Calldwel Cook wprowadził w szkole w Cambridge „gry sceniczne”. Metoda ta rozwijała się dalej we Francji i w Anglii. W latach 40-tych XX wieku Peter Slade wprowadził dramę do szkół (chciał by drama była osobnym przedmiotem). Jego kontynuatorem był Brian Way (koncepcja wykorzystania 5 zmysłów).

Zalety i wartości tej metody i jej technik można mnożyć. Jest to metoda, która:

  • aktywizuje dziecko,
  • wyzwala jego kreatywność, twórcze myślenie, wyobraźnię,
  • rozwija osobowość,
  • buduje świadomość siebie, swojego ciała i realcji z innymi,
  • integeruje z grupą,
  • relaksuje,
  • wzmacnia koncentrację,
  • uczy podejmowania decyzji w różnych sytuacjach,
  • uczy wyrażania emocji nie tylko poprzez słowa, ale także gesty, mimikę, ogólnie mowę ciała,
  • uczy aktywnego słuchania, empatii, a także asertywności,
  • rozwija słownictwo dziecka,
  • pomaga rozwiązywać konflikty
  • i wiele, wiele innych…

Jak pisze Anna Dziedzic, propagatorka tej metody w Polsce:

„Drama uczy samodzielności myślenia i działania, aktywności i otwartości, rozwija emocje, wyobraźnię i fantazję, także elokwencję i plastykę ciała, wyrabia umiejętności współżycia i pracy w grupie.”

Ponadto „Budzi wyobraźnię, zmusza do poszukiwań twórczych, wyzwala indywidualne możliwości każdego człowieka.”

W metodzie dramy można wyróżnić wiele różnorodnych technik, gdyż jest to metoda odpowiednia dla osób w każdym wieku. W przedszkolu najbardziej przydatne okazać się mogą:

  • wchodzenie w role
  • scenka dramowa
  • inscenizacja
  • pantomima
  • ćwiczenia wykorzystujące zmysły do rozwijania wyobraźni
  • żywy obraz, obraz bez ruchu
  • rzeźba

W naszym przedszkolu wykorzystujemy różne techniki dramy podczas codziennych zajęć z dziećmi. Na zdjęciach poniżej scenki pantomimiczne odegrane przez grupę 3, 4-latków „Pszczółki” podczas zajęć dopołudniowych z Panią Jolantą Żmudą.

Dzieci zostały podzielone na grupy. Każda z grup losowała scenkę do odegrania i wychodziła za drzwi wraz z panią, by umówić się, jak zostanie ona przedstawiona. Następnie dzieci odgrywały scenkę pantomimiczną na temat zabaw zimiowych, a pozostałe przedszkolaki miały za  zadanie ogadnąć, jaka aktywność zimowa jest prezentowana.

Losowanie scenki do odegrania

 Budowanie igloo i drzemka w nim

Lepienie kulek ze śniegu i rzucanie nimi 

Lepienie bałwana 

 

Jazda na łyżwach

Zjeżdżanie na sankach   

 

Literatura na temat metody dramy:

  • Dziedzic, J. Pichalska, E. Świderska, Drama na lekcjach języka polskiego, WSiP, Warszawa 1992
  • Way, Drama w wychowaniu dzieci i młodzieży, WSiP, Warszawa 1990

 

Opracowała:

Justyna Kucharska 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *