Tytuł 64

3.

Wspomaganie
rozwoju


mowy
dzieci.

 

1)
zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem
artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym;


2)
mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji;


3)
uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi


o
ważnych sprawach;


4)
w zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.

4.

Wspieranie
dzieci


w
rozwijaniu czynności


intelektualnych,
które


stosują


w
poznawaniu


i
rozumieniu siebie


i
swojego otoczenia.

 

1)
przewiduje, w miarę swoich możliwości, jakie będą skutki czynności manipulacyjnych
na przedmiotach (wnioskowanie o wprowadzanych


i
obserwowanych zmianach);


2)
grupuje obiekty w sensowny sposób (klasyfikuje) i formułuje uogólnienia typu:
to do tego pasuje, te obiekty są podobne, a te są inne;


3)
stara się łączyć przyczynę ze skutkiem i próbuje przewidywać, co się może
zdarzyć.

5.

Wychowanie
zdrowotne


i
kształtowanie


sprawności
fizycznej


dzieci.


 

1)
dba o swoje zdrowie; zaczyna orientować się w zasadach zdrowego żywienia;


2)
dostrzega związek pomiędzy chorobą a leczeniem, poddaje się leczeniu, np.
wie, że przyjmowanie lekarstw i zastrzyki są konieczne;


3)
jest sprawne fizycznie lub jest sprawne na swoje możliwości, jeżeli jest
dzieckiem mniej sprawnym ruchowo;


4)
uczestniczy w zajęciach ruchowych, w zabawach i grach w ogrodzie
przedszkolnym, w parku, na boisku, w sali gimnastycznej.

6.

 

Wdrażanie
dzieci do


dbałości


o
bezpieczeństwo własne


oraz
innych.


 

1)
wie, jak trzeba zachować się w sytuacji zagrożenia i gdzie można otrzymać
pomoc, umie o nią poprosić;


2)
orientuje się w bezpiecznym poruszaniu się po drogach i korzystaniu ze
środków transportu;


3)
zna zagrożenia płynące ze świata ludzi, roślin oraz zwierząt i unika ich;


4)
wie, że nie może samodzielnie zażywać lekarstw i stosować środków chemicznych
(np. środków czystości);


5)
próbuje samodzielnie i bezpiecznie organizować sobie czas wolny w przedszkolu
i w domu; ma rozeznanie, gdzie można się bezpiecznie bawić,


a
gdzie nie.

 

7.

 

 

Wychowanie
przez


sztukę
– dziecko widzem


i
aktorem.

 

 

1)
wie, jak należy się zachować na uroczystościach, np. na koncercie, festynie,
przedstawieniu, w teatrze, w kinie;


2)
odgrywa role w zabawach parateatralnych posługując się mową, mimiką, gestem i
ruchem; umie posługiwać się rekwizytami (np. maską).

8.

 

Wychowanie
przez


  sztukę
muzyka

i śpiew, pląsy
i taniec.

 

1)
śpiewa piosenki z dziecięcego repertuaru oraz łatwe piosenki ludowe; chętnie
uczestniczy w zbiorowym śpiewie, w tańcach i muzykowaniu;


2)
dostrzega zmiany dynamiki, tempa i wysokości dźwięku utworu muzycznego,
wyraża je pląsając lub tańcząc;


3)
tworzy muzykę korzystając z instrumentów perkusyjnych (oraz innych
przedmiotów), a także improwizuje ją ruchem;


4)
w skupieniu słucha muzyki, w tym także muzyki poważnej.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *