METODA PEDAGOGIKI ZABAWY (KLANZA)

„POWIEDZ MI A ZAPOMNĘ,
POKAŻ A ZAPAMIĘTAM,
POZWÓL WZIĄĆ UDZIAŁ A ZROZUMIEM”

Metoda ta powstała na bazie doświadczeń austriackich pedagogów i ich tzw. Spielpedagogik, która to zrodziła się w latach 90. XX wieku i została przeniesiona na grunt polski. 

Opiera się ona na rozumieniu terminu „zabawa” pojmowanego jako czynność dającą przyjemność, wyzwalającą kreatywność, zaspokajającą różne potrzeby, pozwalającą na poznanie nowych wartości, zdobycie wiedzy, a także na budowanie odrębnego, fikcyjnego świata.

Metoda ta zakłada, że każdy człowiek może rozwijać się przez całe życie. Dlatego podczas zajęć pedagog dąży do sytuacji edukacyjnych, w których każdy uczestnik może osiągnąć sukces, co buduje jego pozytywną samoocenę i poczucie własnej wartości.

Można wyodrębnić następujące rodzaje zabaw stosowanych w pedagogice zabawy:

  • zabawy ułatwiające wejście w grupę, poznanie nowego otoczenia,
  • zabawy rozluźniające, odprężające, wykorzystujące ruch, taniec, gest, likwidujące napięcie mięśni i napięcie psychiczne,
  • zabawy ułatwiające wprowadzanie tematu, pozwalające poznać odczucia, doświadczenia, potrzeby i oczekiwania członków grupy,
  • gry dydaktyczne – przedstawienie problemu i poszukiwanie rozwiązań według proponowanych reguł,
  • gry dyskusyjne – analizowanie danego problemu a różnych stron z włączeniem doświadczenia i dotychczasowej wiedzy,
  • metody ułatwiające przekaz informacji zwrotnej, sygnalizujące indywidualną reakcję
    i odczucia poszczególnych osób,
  • drama – wykorzystująca gry z podziałem na role jako wstęp do omówienia konkretnego problemu,
  • zabawy umożliwiające samoocenę, poznanie własnej hierarchii wartości, własnych spontanicznych zachowań,
  • zabawy integrujące grupę, umożliwiające wszystkim wspólną, aktywną zabawę bez podziału na bawiących się i obserwatorów, bez ośmieszającej rywalizacji, przypadkowych wygranych i kilku zwycięzców.

 

Wybrane zabawy Klanzy

Na zdjęciach Pani Jolanta Żmuda prowadząca zabawy z Klanzy z grupą popołudniową – mieszaną 

 „Deszczyk”

                                     „Deszczyk pada, deszczyk pada

                                    Wieje, wieje wiatr

                                    Deszczyk pada, deszczyk pada

                                   Wieje, wieje wiatr

                                   Błyskawica , grzmot

                                   Błyskawica, grzmot                    

                                   A na niebie kolorowa tęcza”

 

 

Zabawa „Orzeszek” 

 Ustawienie: w rozsypce lub na siedząco

· 1 zetknięcie kciuków i palców wskazujących obu dłoni

· 2 zetknięcie palców środkowych

· 3 zetknięcie palców serdecznych

· 4 zetknięcie małych palców

· 5-6 2 klaśnięcia w dłonie

· 7-8 położenie prawej dłoni na lewym ramieniu

· całość powtarzamy kładąc lewą dłoń na prawym ramieniu

Powtarzamy jeszcze 4 razy

· 2 uderzenia dłońmi w uda

· 2 klaśnięcia w dłonie

· 2 zaciśnięcia dłoni przed sobą

· rozłożenie otwartych dłoni przed sobą

Powtarzamy 3 razy

 

 

Zabawy z chustą animacyjną 

Głównym atrybutem wykorzystywanym w pracy opisywaną metodą jest duża, kolorowa chusta, która przyciąga uwagę dzieci, ożywia je i daje im wiele radości, uśmiechu. Pomaga dzieciom zapomnieć o strachu i poznać lepiej innych uczestników zabawy. Jest ona wspaniałym środkiem do rozbudzenia dziecięcej wyobraźni, kiedy staje się balonem, wiatrem, łodzią, siecią rybacką oraz tym wszystkim, o czym tylko można pomarzyć. Możliwości jej zastosowania są nieograniczone, dlatego staje się ona dowodem na to, że im prostsze formy i pomoce, tym lepsza zabawa. Zapewnia ona doznania wielozmysłowe: wzrokowe, słuchowe, dotykowe, węchowe oraz łączy je z doznaniami ruchowymi.

 

 

Opracowały:

Jolanta Żmuda

Justyna Kucharska 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *